وبلاگ

سرعت ورودی و خروجی پورت PlayStation 5 به بیش از 17 گیگابایت در ثانیه می رسد


سیستم ورودی-خروجی (IO) ورودی و خروجی دستگاه الکترونیکی است. هدف از تعریف IO شامل سرعت اطلاعات ورودی / خروجی است. در حقیقت ، وقتی فلش مموری را به رایانه متصل می کنید ، مشخصات فنی IO دستگاه شما تعیین می کند سرعت انتقال داده از فلش به رایانه یا برعکس چیست. البته فناوری بکار رفته در حافظه های فلش بی تأثیر نیست ، اما در این مقاله درباره آن بحث نخواهیم کرد.

حال فرض کنید یک کنسول بازی مانند پلی استیشن 5 به جای فلش از حافظه SSD استفاده می کند. هرچه پهنای باند IO سخت افزار کنسول سریعتر باشد ، داده ها سریعتر به SSD منتقل می شوند. در واقع ، این مشکل ارتباط مستقیمی با سرعت بازی در پلی استیشن 5 دارد.

قبل از معرفی موضوع اصلی خبر ، بهتر است توضیح مختصری در مورد نحوه بارگذاری اطلاعات در پلی استیشن 5 ارائه دهید. طراحان پلی استیشن 5 می گویند نسل جدید کنسول خانگی سونی بیشترین سرعت بارگذاری داده را در بین همه دستگاه های بازی (حتی رایانه). برای دستیابی به این سرعت ، سه قطعه مختلف بصورت یکپارچه بر روی کنسول سونی کار می کنند: SSD پرسرعت ، سیستم IO عالی که کاملاً مستقل از پردازنده کار می کند و فناوری فشرده سازی به نام Oodle Kraken. فناوری Cracken همچنین به عنوان تقویت کننده سرعت IO و ظرفیت SSD عمل می کند و با فشرده سازی داده های بازی ، تعداد بازی های قابل ذخیره در حافظه کنسول و همچنین سرعت بارگذاری آنها را افزایش می دهد.

سونی اخیراً رسماً اعلام کرده است که پهنای باند IO پلی استیشن 5 برای داده های فشرده نشده 5.5 گیگابایت بر ثانیه و برای داده های فشرده شده 8 تا 9 گیگابایت بر ثانیه است. با توجه به نکاتی که در بالا ذکر شد ، این سرعت در واقع همان سرعت بارگذاری اطلاعات SSD کنسول است. اکنون به نظر می رسد که پلی استیشن 5 علاوه بر Cracken از فناوری فشرده سازی دیگری به نام Oodle Texture نیز استفاده می کند که باعث افزایش پهنای باند IO کنسول نسل نهم سونی می شود.

فناوری Kraken برای فشرده سازی اطلاعات ساده عالی است. اما توانایی فشرده سازی برخی داده ها را ندارد. یکی از این داده ها که برای اجرای بازی ها نیز بسیار مهم است ، بافت های گرافیکی است که GPU وظیفه پردازش آنها را دارد. اما با فناوری Odell Texture امکان فشرده سازی این نوع داده ها نیز وجود دارد. طبق گفته سازندگان این فناوری ، در فشرده سازی معمولی ، که پهنای باند IO پلی استیشن 5 از حدود 5.5 گیگابیت بر ثانیه به حدود 8 تا 9 گیگابیت بر ثانیه رسیده است ، نسبت فشرده سازی در حدود 1.5 به 1 بود ، اما با فناوری Odd Texture این نسبت در حدود 3 بود و این به 1 خواهد رسید. با این حساب ، پهنای باند IO کنسول جدید سونی 38.17 گیگابیت بر ثانیه است.

مقالات مرتبط:

احتمالاً هیچ یک از این جزئیات برای شما مهم نیستند و در این مورد کاملاً درست می گوییم. برای گیمرها مهم نیست که کنسول های خانگی چگونه بازی ها را اداره و اجرا می کنند. اما از طرف دیگر ، این اطلاعات نشان می دهد که پیشرفت تکنولوژی چگونه به بهبود گرافیک بازی کمک می کند و تجربه بازی بهتری را برای گیمرها به ارمغان می آورد. اگر می بینید که کیفیت بصری بازی های نسل نهم به یک فیلم نزدیک است یا صفحه بوت از این بازی ها حذف شده است ، به خاطر داشته باشید که همه آنها نتیجه فناوری پیشرفته ای است که در بدنه کوچک کنسول شما تعبیه شده است.


منبع: digikala affiliate

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن